Adbox

Mmmmm....nešto fino miriše...

Mmmmm....nešto fino miriše...
Pretražite nešto po svojem guštu

srijeda, 31. siječnja 2018.

[Zaprška:] Slatki kupus na paradajzu


Slatki kupus, kupus na paradajzu, kupus na rajčici, varivo (čorba) od slatkog kupusa - kako god da ovo jelo zovete, vjerujem da je svima ili barem većini poznato, samo pod različitim nazivima, dodacima koji se stavljaju u njega bilo da govorimo o dodatnom povrću kao što je krumpir, mrkva, dodatak i komad nekakvog suhog mesa ili komada nekakvog pečenog mesa, začina, a u ovoj mojoj modernijoj verziju uz dodatak kukuruza šećerca koji daje posebnu hruskavu notu ovog jela.

Ovo jelo je ono što bih ja rekao baš ono pravo seljačko. 😁 Tokom mojeg odrastanja i dok je mama bila živa nije prošao niti jedan mjesec, a da se jelo kao takvo nije moglo pronaći na našem stolu. Svi smo ga s osmijehom na licu očekivali jer smo znali da ga mama pravi najbolje. Kao svaka druga tradicionalna jela i jela na kojima sam odrastao rijetko gdje mi se sviđalo kako ih drugi ljudi pripremaju, osim bake čiji je slatki kupus bio jako ukusan, ali opet "siromašan" okusom. Siromašan okusom u smislu da mi je nedostajalo slatkoće od kupusa i manjeg dodatka šećera kristala koji bi "ubio" kiselinu od rajčice, baš kao i nedostatak skuhanog krumpira u tom jelu jer ja osobno najviše volim u ovom jelu kad ima puno krumpira, manje mrkve i da bude bogato pasiranom rajčicom uz eventualni dodatak koncentrata rajčice. Danas ga ljudi kuhaju jako loše. Obično to bude na način da je povrće doslovno "ubijeno" kao i svježi kupus, nekakva tužna i jadna boja pasirane rajčice, previše masno, dominira previše okus kupusa i sl. S toga i nije čudno da ga ljudi ne pripremaju jer imaju fobije od svih verzija i načina pripreme. 

Kroz svoj život ne znam koliko puta sam do sada ga pripremio i uvijek bude onakav kakvog ga pamtim dok sam bio dijete. Kupus za ovo jelo treba biti "stariji", nikako raditi ovo varivo od mladog kupusa iz razloga što se jako brzo skuha, meni osobno je intenzivnijeg okusa i nema mi onaj "šmek" kao stariji kupus, a Vi sad kako god želite. Ukoliko radite s pasiranom rajčicom koja je lošije kvalitete, nemojte se bojati dodati i koncentrata rajčice jer ovo jelo samo po sebi treba imati jaču i crveniju boju, a zatim boja od krumpira i mrkve i eventualni dodatak kukuruza šećerca koji već nekoliko godina unatrag ubacujem pred sam proces kuhanja i koji daje posebnu notu hruskavosti. Obavezno koristiti krumpir koji u sebi sadržava veći postotak škroba koji će stajanjem dodatno zgusnuti ovo predivno, rustikalno i tradicionalno jelo.Što se začina tiče, koristio sam himalajsku sol, svježe mljeveni crni papar, te malo timijana ili bosiljka. Zašto? Zato jer rajčica sama po sebi voli timijan, a o bosiljku nećemo niti govoriti. 😁 Ovakva tradicionalna jela volim prigotovljavati dan ranije, ili čak konzumirati dan kasnije kad se svi sastojci lijepo povežu i zgusnu ovo jelo, baš kao što je sarma, musaka ili bilo koja vrsta variva što već i vrapci na granama znaju, tj. sve što stoji dan ili dva, pa čak i više daleko je ukusnije nego li taj isti dan kad se priprema i kuha. 

Ja osobno u ovo jelo stavljam zapršku i to me nikada nije i neće biti sram. Ljudi opet i u tome pretjeruju i to na način da je dodaju previše, pa se uvijek znam ironično nasmijati kako u tim jelima žlica doslovno "stoji". Ne znam kako ljudi i dan danas zaziru i preziru zapršku i misle da će ih to ubiti, a ne pitaju se koliko su tokom tjedna, mjeseca ili godine konzumirali pržene hrane, junk food-a ili slatkiša ( slastica ), a da ne pričam kako "ubijaju" hranu termičkom obradom i onda se čude kako nakon obroka se nisu zasitili, baš kao i drugih milijun primjera o kojima neću sada jer bi bilo previše. U svemu treba biti ekonomičan, racionalan, skroman i ne pretjerivati - barem su mene moji tako odgajali, pa tako i kod dodavanja zaprške u ovo jelo. Ljudi su prije mnogo godina u jela dodavali zapršku, budimo realni i nitko od nje nije umro, zapravo naprotiv, bili su živi i zdravi, neovisno o tome koliko su se danas vremena promijenila. Sve se vrti oko činjenice i brutalne realnosti koliko čega dodajemo, tj. o balansu sve i kako ćemo tehnički odraditi jelo-slasticu i sl. Ukoliko ovo jelo smatrate nedovoljno dobrim bez dodatka mesa, slobodno tokom termičke obrade možete ubaciti suho meso ili napraviti mesne popečke- "faširke", sotiranog mesa poput pilećih prsa, pohano, što god Vam srce poželi. Normativ ovog jela je simboličan i "odokativan", što ovisi o tome koliko gusto varivo ovo volite i u kojoj količini i za koliko osoba ćete pripremati, baš kao i svako zrno, soli-papra i drugih začina koji se ne mogu prenijeti u pisanom obliku. Tajna je u tome da što god kuhali probate-(kušate) nakon svakog dodavanja tekućih sirovina, začina - svega, a nepce će reći svoje.  😉


Potrebni sastojci :

  • 1 malo veće glavica svježeg kupusa
  • 2 veće glavice crvenog luka
  • 3-4 režnja češnja češnjaka
  • 400 g oguljenog krumpira 
  • 5-6 oguljenih svježih mrkvi
  • 1 l pasirane rajčice
  • 500 -1000 ml vode ( ili temeljca od povrća - ovisno kakvu konzistenciju želite )
  • 3-4 jušne žlice koncentrata rajčice 
  • himalajska sol i svježe mljeveni papar ( po ukusu )
  • 1 čajna žličica timijana ili bosiljka ( po želji )
  • šećer kristal ( po ukusu i ovisno koliko je rajčica kisela )
  • 300 g kukuruza šećerca ( po želji )  

Postupak : 

Crveni luk očistite i nasjeckajte na sitnije kockice. Stavite ga pirjati na plitku masnoću, te sotirajte na jačoj vatri sve dok se ne počne lagano karamelizirati. Po želji možete dodati malo timijana ili bosiljka, te sitno sjeckani ili ribani češnjak. 

 
Svježi kupus očistite, odstranite korijen, te ga nasjeckajte ili naribajte kako je prikazano na fotografiji. Dodajte ga blago karameliziranom luku s začinima i češnjakom, te pirjajte na srednjoj vatri sve dok ne počne lagano venuti i dok ne ispusti višak vode, a po potrebi i da biste ubrzali sami proces termičke obrade, blago ga tokom pirjanja posolite. 


Nakon što je kupus blago omekšao podlijte s vodom ili povrtnim temeljcem (po želji). Količinu tekućine možete prilagoditi po ukusu, ne morate se striktno držati normativa, iako treba napraviti dobar omjer i balans tekućine u kombinaciji s pasiranom rajčicom + koncentratom rajčice.Zatim dodajte oguljeni krumpir nasjeckan na kockice srednje veličine, baš kao i svježu mrkvu koju možete narezati na ploške srednje debljine ili kockice (ovisno kako volite najviše). 

 

Kad povrće omekša začinite po ukusu i svako ne zaboravite tokom kuhanja svaki puta isprobati, te naknadno dodavati onoga za što Vi smatrate da je potrebno. 😁 Dodajte pasiranu rajčicu, a po potrebi i koncentrat rajčice ( ovisno kakve je boje i kvalitete pasirana rajčica ). Rajčica sprečava raspadanje povrća pa se ne morate brinuti hoće li se povrće prekuhati ili ne. Još jednom isprobajte okus, a pred sam kraj po želji ubacite zapršku po potrebi ili upotrijebite nešto drugo s čime zgušnjavate jelo i ono što učestalo radite i s čime imate najbolje iskustvo. Još jednom ostavite nekakvih 2-3 minute da lagano kuha. Maknite s vatre i ubacite kukuruza šećerca po želji i ukusu. I to je to. Vjerujem da ćete isprobati i ovu verziju, te mi javiti dojmove. 😊






2 komentara:

Ukoliko ste isprobali jedan od mojih recepata ili tehnika i svidjelo Vam se (ili čak i ako niste), javite mi. Također, slobodno podijelite svoje recepte, postove ili fotografije, ali svakako pripazite na moj blog i navedite njegov izvor. Napraviti ću isto za Vas. To je samo dobra "karma dijeljenja hrane".

A ako vam se "sviđa" moja Facebook stranica , dobit ćete vezu za svaki novi blog post, kao i na neki drugi sadržaj koji ponekad postavljam, a ne ovdje. Ali najbolji način da ostanete povezani je da jednostavno pratite moj blog tako da ćete dobiti e-poruku svaki put kada bude novi post.

Zabavite se u kuhinji, jer to je najbitnije! :)




If you tried one of my recipes or techniques and loved it (or even if you didn’t), let me know. Also, feel free to share any of my recipes, posts or photos, but just be sure to credit my blog and mention that you found it here first. I do my best to give credit to my sources as well. It’s just good food karma.

And if you “Like” my Facebook page you’ll get a link to each new blog post as well as to some other content I sometimes post that doesn’t make it on here. But the best way to stay connected is to simply follow my blog so you’ll get an email whenever there’s a new post.

Now, let’s go have some fun in the kitchen!

© All rights reserved to Moderna kuhinja 2012.-2021. . Pokreće Blogger.

Javite se

Naziv

e-pošta *

Poruka *

Moderna kuhinja - na moj način
Very Good Recipes
My recipes are on
Very Good Recipes

Ukupno prikaza stranice

Autorska prava - ne kradi da ti ne bi prisjelo!

Copyright ©Moderna kuhinja-na moj način (Igor Hranić).

 Svi tekstovi i fotografije objavljeni na ovoj stranici su vlasništvo autora. Zabranjeno je bez suglasnosti autora preuzimati tekstove i fotografije. 
Za sve tekstove i fotografije koje biste voljeli preuzeti, molim Vas da me kontaktirate na: modernakuhinjanamojnacin@gmail.com
Creative Commons licenca

Oni koji me redovite prate ;)