Adbox

Mmmmm....nešto fino miriše...

Mmmmm....nešto fino miriše...
Pretražite nešto po svojem guštu

utorak, 4. lipnja 2013.

[Priča o palačinkama]: Gratinirane palačinke s nadjevom od sira i špinata

Palačinke ne radim često, možda 3-4 puta godišnje iz razloga što nemam adekvatnu tavu za njih. Mislim imam ali ona više ničemu ne služi i stara je preko 15.godina, od lijevanoga željeza je, totalno nepraktična i teška i tokom zagrijavanja se ne može golim rukama držati za ručku jer se zagrijava, tako da je totalno nepraktična i nefunkcionalna. A osim svega toga čim se u nju doda bilo koja vrsta masnoće jednostavno ode samo na jednu stranu, ne peče na svim mjestima podjednako, tako da ih rijetko pravim. E sada idemo malo razglabati o smjesama za palačinke. Moja baka ih zbilja pravi najbolje, ali ne iz razloga zato jer mi je baka, već su uistinu fine, mekane i mirišljave, a pravi ih na sličan način kao i ja. Ukoliko se odlučim za palačinke koje ću nadjevati i gratinirati onda ne razmišljam previše o samom okusu tekućega tijesta jer će ionako svi drugi sastojci prekriti. Sjećam se svojega prvog posla ikada gdje sam radio i bio zadužen za gratinirane slavonske palačinke koje smo nadjevali s mljevenim orasima i šećerom, a gore je išao gratinir smjesa od žumanjaka, kiseloga vrhnja, mlijeka, vanilin šećera, grožđica...To smo radili za razno-razne cateringe i taj posao su meni uvijek davali iz razloga što se možda njima nije dalo peći preko 150 palačinki, a kamoli još pripremati nadjev i gratin smjesu. Kod tekućeg tijesta za palačinke je vrlo bitno da smjesa odstoji nekoliko sati kako bi se brašno ( gluten) napilo tekućim sastojcima koje dodajemo u smjesu. Na taj način brašno će biti omekšano i nabubreno i uz dodatke jaja, mlijeka, mineralne vode, soli, šećera ... Ovoga puta sam htio napraviti sasvim drugačije palačinke za koje sam u tekuće tijesto dodao malo sušenog peršinovog lišća i sjemenke crne gorušice. Uz dodatak sode, praška za pecivo ili mineralne vode palačinke će biti više pahuljaste, mekše i malo rupičaste, što se naravno odnosi i na normativ dodan u njih. Zbog nedovoljnog dodanih svježih jaja, palačinke isto tako mogu biti žilave. Nekakav normativ tekućeg tijesta za palačinke nemam, jer sve radim odokativno. Treba pronaći nekakav balanas tekućem tijestu da smjesa ne bude niti prerijetka, niti pregusta, a to ćete moći najbolje primjetiti pomoću grabilice jer ćete na taj način moći vidjeti kako se smjesa izlijeva.Kod izrade ovakvog tekućega tijesta najbolje je prvo razraditi sve tekuće sastojke, a zatim po potrebi dodavati brašno, onoliko koliko bude bilo potrebno, a i svi sastojci koji se budu dodavali u tekuće tijesto trebali bi biti sobne temperature kako tokom miksanja ne bi nastale grudice od brašna.Ukoliko i ostane grudica, smjesu kasnije samo procijedite kroz gustu cjediljku ili gazu. Isto tako tokom pečenja smjesu treba grabilicom svaki puta prvo promiješati prije nego li se tijesto doda u tavu iz razloga što brašno padne na dno posude, a na površini plivaju svi tekući sastojci. U smjesu dodajem i malo ulja da kasnije ne moram previše uljiti tavicu u kojoj će se peći. Kao što sam već na početku uvoda naveo da ih ne radim često, ali kada ih pravim onda to bude na taj način da ih se zasitim na nekoliko mjeseci. Ove palačinke možete poslužiti kao toplo predjelo ili kao glavno uz sezonsku salatu, a kako su s obzirom zasitne preporučujem po osobi jednu palačinku. 



Sastojci potrebni za tekuće tijesto :

  • 300 - 400 g brašna ( manje - više, to morate sami odrediti )
  • 4 jaja ( po mogućnosti domaća zbog ljepše boje pečenih palačinki)
  • 1/2 čajne žlice praška za pecivo 
  • 1/2 čajne žlice crnih sjemenki gorušice
  • 1/2 čajne žlice sušenog peršinovog lišća
  • mlijeka po potrebi ( ili možete raditi s pola vode, pola mlijeka ) 
  • mineralne vode ( po želji, no tada ne morate dodavati sodu, niti prašak za pecivo )
  • 0,5 dl suncokretovog ulja
  • soli i šećera ( po ukusu - ukoliko ih radim sa slatkim nadjevom tada stavim malo više soli, a manje šećera, jer se po mojem mišljenju dobije fini okus slatko-kiseloga )
 - od dobivene smjese dobio sam 25 komada pečenih palačinki

Sastojci potrebni za nadjev :

  • 600 g mladog svježeg sira
  • 200 g svježeg ili smrznutog špinata
  • 2 jaja 
  • 2 kisela vrhnja ( 2 x 180g)
  • soli i bijelog mljevenog papra po ukusu


Sastojci potrebni za gratiniranje :

  • 3 kisela vrhnja ( 3 x 180g )
  • 1 dl mlijeka
  • sitne morske soli ( po ukusu )
  • 150 g sira trapista 



Postupak :

U dublju posudu  dodajte prvo sve tekuće sastojke : mlijeko,ulje i jaja. Smjesu mikserom dobro razradite, tek toliko da se jaja povežu s mlijekom. Brašno obavezno prethodno prosijte kako biste uklonili eventualnu nečistoću i kako biste ga prozračili. Dodajte sol, šećer, malo praška za pecivo i brašno, te mikserom miješajte sve dok ne dobijete homogenu smjesu. Smjesu prekrijte prozirnom folijom i ostavite nekoliko sati da odstoji. Nakon što je smjesa odstojala još je jednom dobro promiješajte, a po potrebi kasnije možete dodati tekućih sastojaka tipa vode, mlijeka ili mineralne vode. U gotovu smjesu dodajte sjemenke gorušice i sušeno peršinovo lišće i još jednom dobro izmiješajte.



U tavu dodajte vrlo malo ulja i ostavite da se dobro zagrije. Ispecite ih na uobičajeni način.




Nakon što ste ih sve ispekli i potrošili cijelu smjesu, prekrijte ih prozirnom folijom  kako se ne bi osušile stajanjem dok pripremate nadjev i kako bi se dodatno uparile ukoliko koji slučajem budu bile suhe ili prepečene.


Za nadjev sir je potrebno prethodno ostaviti na sobnoj temeperaturi, a zatim ga mikserom razraditi kako bi postao kremast. U svježi sir dodajte prethodno blanširani i krupnije sjeckani špinat, ili možete koristiti onaj tvornički, premda je on meni previše usitnjen i njega isključivo koristim za variva. Kod ovih palačinki sam htio malo drugačije. 
Zatim dodajte jaja,kiselo vrhnje, soli i bijelog mljevenog papra po ukusu i dobro izmiješajte. 





Na svaku palačinku raspodijelite nadjev, no pripazite da ih ne prepunite, jer će se kasnije teško rolati, a palačinke će popucati. Rolao sam ih kao što radim i sa sarmom.




Ukoliko Vam ostane viška nadjeva možete ga slobodno kasnije premazati po poslaganim palačinkama.
Gotove palačinke poslažite u vatrostalnu posudu, a u međuvremenu pripremiti gratin.

U dublju posudu dodajte kiselo vrhnje, mlijeko i malo soli, te izmiješajte da dobijete homogenu smjesu. 

Na svaku palačinku poslažite nekoliko listića sira trapista, a zatim prelijte sa smjesom od vrhnja, mlijeka i soli.








Stavite ih u prethodno zagrijanu pećnicu na 180 C oko 40-tak minuta ili sve dok ne dobiju zlatno-smeđu koricu. Poslužite toplo kao samostalni obrok uz sezonsku salatu po izboru. Umjesto špinata možete i blitvu koristiti ili bilo koje drugo povrće. Ukoliko Vam se učini da će nadjev biti previše tekuć možete dodati i malo grisa kako bi upio vlagu od sira, vrhnja i špinata. 












Bon Appétit

Broj komentara: 14:

  1. Uh, uh, obožavam zapečena jela! A ovako začinjene palačinke zvuče super!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I ja isto. Vidiš da u zadnje vrijeme objavljujem stalno nešto gratinirano. : D

      Izbriši
  2. Hehe, ni ja nemam tiganj za palačinke :-P I retko ih pravim jer to još nisam naučila :-D Od svega što sam ikada spremila, palačinke mi idu najgore. Neverovatno, jedva sam uspela par puta da ispečem normalne. A ove mi se dopadaju, volim sir i spanać uvek i u svemu, a plus trapist...hm... pokušavam već neko vreme da ne brojim kalorije, a sreću :-)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sada si me utješila, jer znam da nisam jedini koji nema odgovarajaću tavicu za palačinke. :D Samo to mene živcira, jednostavno mrzim kada nemam dovoljno posuđa i potreban pribor za napraviti nešto, a želim, a o novcima da ne pričam, nikada s njima na zelenu granu, a prije nekoliko mjeseci sam pronašao jednu idealnu, nema telfon, već nekakvu neprianjajuću površinu, ide na indukcijske štednjake i koštala je preko 350 kn-a, što naravno si trenutačno ne mogu priuštiti. Do dana današnjega sam se snalazio kako god sam znao i umio i kada se samo sjetim da ću opet jednoga dana morati zakoračiti u profesionalnu kuhinju hvataju me trzavice i trnici. :D

      Izbriši
    2. Meni je baka dala neki krivi tiganj i ja se patim sa njim, a iskreno, sama i ne bih znala neki dobar da izaberem. Hvali mi se drugarica blogerka kako ima neki staaaaari teški koji nije od teflona i koji je super:-P Em nemam para za skup tiganj, em i kad imam radije kupim nešto drugo :-P Za palačinke i ja idem kod bake i mame :-P Mamin je, doduše teflonski, ali šta da radim, palačinke su dobre :-P

      Izbriši
    3. Meni je teflonski od Tefala bio dobar i bio sam zadovoljan s njime,ali uopće nije kvalitetan, no kako smo plinski štednjak morali zamijeniti novim, odluka je pala na indukcijski štednjak.Imam od AMC jednu tavu, ali to uopće nije za palačinke, žali Bože bačenog novca, skuplja mi prašinu u kuhinjskom elementu, meso zagara u njemu. Trebao bih se naručiti kod bake na jednu turu pačalinki, nisam dosta dugo ih pravio,niti jeo. :D A valjda će doći i to vrijeme da i mi imamo tavice za pačalinkice. ;) : D

      Izbriši
  3. Kuhar bez tave!hihihi :)))
    Šalu na stranu, ove palačinke su ti genijalne! Fino nadjevene, iznutra, izvana, slasne, bogate, prave slavonske! Bravo!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Vidiš ti to!! Nije da se hvalim, no ovoga su se puta lijepo ispekle, no malenoga je promjera tava, tako da su i palačinke dosta malene, premda se to i ne može vidjeti na fotografijama. Isto tako u njoj znam i meso povremeno sotirati ili pohati. Prve ispadnu dobre, kasnije katastrofa.Uglavnom koristim sve posuđe koje je staro preko 20.g. još iz bivše Jugoslavije, ali polako im svima ističe rok. Drago mi je da ti se sviđa receptić. Meni su sir i povrće zakon, to zbilja volim, više nego li meso, pa sam se s toga i odlučio za ovu bezmesnu varijantu. ; )

      Izbriši
    2. Meni je žao kaj sam frknula jednu staru tavu za palačinke, u nekim slučajevima to staro posuđe zna bit puno kvalitetnije od ovog današnjeg.

      Izbriši
  4. Volim palačinke u svim mogučim kombinacijama...ove izgledaju jaaako dobro;)

    OdgovoriIzbriši
  5. Ovo izgleda jako dobro. U mojim najboljim godinama mogao sam pojesti 24 palačinka a onda nestalo mase.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala. 24 komada? : D Zbilja? Ja se sjećam kada sam ušao u pubertet negdje oko 13-te,14-te godine najviše sam mogao odjenom pojesti 17 ćevapa. : D

      Izbriši

Ukoliko ste isprobali jedan od mojih recepata ili tehnika i svidjelo Vam se (ili čak i ako niste), javite mi. Također, slobodno podijelite svoje recepte, postove ili fotografije, ali svakako pripazite na moj blog i navedite njegov izvor. Napraviti ću isto za Vas. To je samo dobra "karma dijeljenja hrane".

A ako vam se "sviđa" moja Facebook stranica , dobit ćete vezu za svaki novi blog post, kao i na neki drugi sadržaj koji ponekad postavljam, a ne ovdje. Ali najbolji način da ostanete povezani je da jednostavno pratite moj blog tako da ćete dobiti e-poruku svaki put kada bude novi post.

Zabavite se u kuhinji, jer to je najbitnije! :)




If you tried one of my recipes or techniques and loved it (or even if you didn’t), let me know. Also, feel free to share any of my recipes, posts or photos, but just be sure to credit my blog and mention that you found it here first. I do my best to give credit to my sources as well. It’s just good food karma.

And if you “Like” my Facebook page you’ll get a link to each new blog post as well as to some other content I sometimes post that doesn’t make it on here. But the best way to stay connected is to simply follow my blog so you’ll get an email whenever there’s a new post.

Now, let’s go have some fun in the kitchen!

© All rights reserved to Moderna kuhinja 2012.-2021. . Pokreće Blogger.

Javite se

Naziv

e-pošta *

Poruka *

Moderna kuhinja - na moj način
Very Good Recipes
My recipes are on
Very Good Recipes

Ukupno prikaza stranice

Autorska prava - ne kradi da ti ne bi prisjelo!

Copyright ©Moderna kuhinja-na moj način (Igor Hranić).

 Svi tekstovi i fotografije objavljeni na ovoj stranici su vlasništvo autora. Zabranjeno je bez suglasnosti autora preuzimati tekstove i fotografije. 
Za sve tekstove i fotografije koje biste voljeli preuzeti, molim Vas da me kontaktirate na: modernakuhinjanamojnacin@gmail.com
Creative Commons licenca

Oni koji me redovite prate ;)