Adbox

Mmmmm....nešto fino miriše...

Mmmmm....nešto fino miriše...
Pretražite nešto po svojem guštu

četvrtak, 16. travnja 2020.

[Tradicija:] Domaći sir s maslinama


Tko me poznaje u "dušu" rekli bismo, rekao bi za mene da u mojoj kuhinji,ali i općenito jedna tvornica sira nikako ne bi bila dostatna. 😂 Smatram da ovaj svijet je puno ljepši i bolji uz sireve - bilo da govorim o svježim (mladim), tvrdim, kravljim, ovčjim ili pak kozjim sirevima. Niti jedan neću odbiti, NIKADA! 😀 To apsolutno i nije za čuditi se s obzirom koliko su sirevi zastupljeni u našoj ishrani - bilo da govorim o gibanicama, štruklama, burecima, baš kao i u velikoj većini talijanskih specijaliteta. Sve mi dirajte, ali mi sireve NE DIRAJTE! 😂 

Puno nas se sjeća svojih baka i njihovih domaćih i kreativno izrađenih domaćih proizvoda koji su uključivali domaću zimnicu, domaću tjesteninu,domaći kruh, domaće ukiseljeno mlijeko itd. Ta tradicija među mlađom generacijom ljudi totalno neopravdano izumire i svatko čija je baka još uvijek živa i ima snage za pripremu domaćih specijaliteta nije možda niti zapravo svjestan/na koje "blago" ima i na čemu puno ljudi može zavidjeti. Mene je osobno strah što će većina budućih baka (ali i djedova ) prenijeti na sljedeće generacije, a da to nije fast food ili smrznuta (konzervirana) hrana. Tradiciju i običaje treba prenositi s koljena na koljeno jer je to jedino što Vam nitko ne može ukrasti ili oduzeti i smatram kako je to cijela i glavna poanta ove priče.Generacijama su djeca odrastala na domaćem svježem punomasnom mlijeku, prirodnom žutom maslacu, svježim domaćim sirevima i vrhnju. Ja sam imao dvije bake - jedna je bila totalno tradicionalna, uvijek se držala strogo povjerljivih i provjerenih recepata, dok je druga bila malo profinjenija s naglaskom na "modernije". Kod obje sam volio uživati u njihovim specijalitetima i ovim putem želim reći kako sam uistinu zadovoljan što su uspjele svoj dio ali i znanje prenijeti na mene, kako bih i ja mogao svima drugima predstaviti ono što sam tada konzumirao s daškom modernog štiha. 

Sirovo mlijeko je prirodan izvor hranjivih tvari i korisnih laktobakterija koje djeluju povoljno na naš probavni i imuni sustav. Industrijska obrada mlijeka uništava ovu namirnicu i korisne bakterije. Procesom pasterizacije mlijeko se zagrijava na visoku temperaturu radi uništavanja patogenih bakterija. Problem je što se istovremeno unište korisne bakterije te promijeni struktura bjelančevina u mlijeku. Ako ostavite sirovo mlijeko na sobnoj temperaturi, mlijeko se neće pokvariti već ćete dobiti fino kiselo mlijeko. Pasterizirano kravlje mlijeko jedan je od najčešćih alergena upravo stoga što su mliječni proteini promijenili strukturu, a enzimi su uništeni visokim temperaturama. Industrijski obrađeno mlijeko podliježe i procesu homogenizacije kada se molekule masti razbijaju pod velikim pritiskom. Masnoća koja ostaje u mlijeku nema više prirodnu strukturu, a mlijeko ostaje sa manje od 3% masti. Domaće mlijeko s druge strane, sadrži i do 6% masti. Uz manje mliječne masti, kupovno mlijeko ostaje i bez djela vitamina A i D koji su potrebni za asimilaciju kalcija i proteina, pa se uvijek sjetite prije nego li kupite mlijeko - gdje i od koga?!

Meni je ovo treći put da izrađujem svježi sir od kravljeg mlijeka, a prethodnu verziju bakinog sira možete vidjeti OVDJE baš kao i jedna verzija s mljevenim paprom i himalajskom solju OVDJE ,  ali biti će još raznih verzija. 😉 Kad se odlučite izrađivati svoj domaći sir, osigurajte se da imate dovoljno sterilne gaze ili kuhinjskih krpa koje niste prali s deterdžentom ili omekšivačem jer sve vrste sireva imaju tendeciju da na sebe "upijaju" sve jake i oštre mirise i okuse i jer svakako ne želimo konzumirati sir koji se osjeti po deterdžentu ili omekšivaču za rublje. Nadalje, isto tako osigurajte da imate cjediljku - plastičnu, nikako metalnu,posudu u kojoj ćete kuhati da ima deblje dno...Nije teško napraviti domaći jogurt, kefir, svježi sir..Zaista nije. Želim napomenuti da je za ovaj sir bitna dva čimbenika - volja i strpljenje, a kad ga napravite poželjeno je (ali i ne morate ) ostaviti na suhom i tamnom mjestu da se suši i kako bi se na vrhu napravila mekana korica koja itekako doprinosi svojem vizualnom identitetu, ali i okusu. Ja sam se ovog puta odlučio za domaći sir s maslinama, jer ih obožavam. Umjesto maslina možete koristiti kopar, tucanu ljutu papriku,vlasac, mljevenu dimljenu papriku, s češnjakom... Opcija i varijacija na isti je beskonačan pa tako ih možete prilagoditi prema vlastitom ukusu i željama. Za ovaj sir je po mojem mišljenju nekako najbolje da se suši na zraku nekakvih cca 4 dana. Mekane je strukture i blago škripi pod zubima. Čak ga možete i grill-ati i poslužiti uz doručak (slično kao i halloumi sir ), u kombinacijama s razno raznim sezonskim salatama - zbilja ima jako puna opcija, samo izaberiti svoju najbolju. Kao šećer na kraju ostati će Vam puno domaće sirutke koje možete upotrebljavati u receptima gdje stoji voda (npr. ako Vas u receptu traži vodu - Vi dodajte sirutku ) koja dodatno doprinosi konzistenciji ali i okusu peciva.Isto tako želim napomenuti da za izradu ovog sira nikako ne upotrebljavate industrijsko mlijeko (da ne govorim o trajnom ) jer u njima nema masnoća niti vitamina, jer je termički obrađeno (visoke temperature), tj. nutritivna vrijednost je ravna nuli i ono što oni danas prodaju je zapravo voda s mlijekom. Ista stvar je i s industrijskom gotovom sirutkom - usporedba je nebo i zemlja!  I nemojte zaboraviti da industrijski upropaštena hrana pridonosi pojavama bolesti, dok prirodna i zdrava  hrana podiže kvalitetu življenja, ali i čuva Vaše zdravlje. 


Potrebni sastojci : 

  • 4 l domaćeg kravljeg mlijeka
  • 2 čajne žličice himalajske soli
    4 jušne žlice alkoholnog octa
  • zelene (crne) masline - količinu možete sami odrediti, ovisno koliko ih želite

Postupak :

U posudu u kojoj ćete kuhati mlijeko dodajte malo vode i zakuhajte je. Na taj način spriječiti ćete da Vam mlijeko ne zagori i ne uhvati se za stijenke posude. 



Mlijeko kuhajte na srednje jakoj vatri (oko 45 minuta ) nepresteno miješajući, a pred sam kraj ubacite nasjeckane masline.Nakon toga maknite s vatre te dodajte ocat i kuhačom dobro izmiješajte. Kad se mlijeko pretvori u grudice tj. kad se "zgruša" prelijte u gazu koja je podložna za za kalup. Sljedeći korak je da rukama gazu dobro ocijedite kako bi izašla sirutka. 



Ostavite da prenoći u kalupu i gazi. Nakon 24 sata maknite gazu, a sir prebacite na jedan tanjur, te ga premažite s tankim slojem maslinovog ulja koja će dati žućkastu boju, te na taj način stvoriti zaštitnu koricu. Najbolje je da ga ostavite na sobnoj temperaturi i to nekoliko dana, te ga povremeno okrećete s obje strane kako bi se ravnomjernije sušio i kako bi se napravila korica na njemu. 



(P.S. .na zadnjoj fotografiji možete vidjeti razliku u sušenju i kakva je korica uistinu.)



Moja preporuka je da ga sušite najmanje četiri dana. Isto tako umjesto maslinovog ulja možete koristiti i nerafinirano suncokretovo ulje, ali tada i ulje kao takvo ima manji učinak na stvaranje korice. Poslužite samostalno uz razno razne slane nareske, u kombinaciji s grožđem, grill-ajte ga - ima puno opcija i svakako javite dojmove! 😉
 













Nema komentara:

Objavi komentar

Ukoliko ste isprobali jedan od mojih recepata ili tehnika i svidjelo Vam se (ili čak i ako niste), javite mi. Također, slobodno podijelite svoje recepte, postove ili fotografije, ali svakako pripazite na moj blog i navedite njegov izvor. Napraviti ću isto za Vas. To je samo dobra "karma dijeljenja hrane".

A ako vam se "sviđa" moja Facebook stranica , dobit ćete vezu za svaki novi blog post, kao i na neki drugi sadržaj koji ponekad postavljam, a ne ovdje. Ali najbolji način da ostanete povezani je da jednostavno pratite moj blog tako da ćete dobiti e-poruku svaki put kada bude novi post.

Zabavite se u kuhinji, jer to je najbitnije! :)




If you tried one of my recipes or techniques and loved it (or even if you didn’t), let me know. Also, feel free to share any of my recipes, posts or photos, but just be sure to credit my blog and mention that you found it here first. I do my best to give credit to my sources as well. It’s just good food karma.

And if you “Like” my Facebook page you’ll get a link to each new blog post as well as to some other content I sometimes post that doesn’t make it on here. But the best way to stay connected is to simply follow my blog so you’ll get an email whenever there’s a new post.

Now, let’s go have some fun in the kitchen!

© All rights reserved to Moderna kuhinja 2012.-2021. . Pokreće Blogger.

Javite se

Naziv

e-pošta *

Poruka *

Moderna kuhinja - na moj način
Very Good Recipes
My recipes are on
Very Good Recipes

Ukupno prikaza stranice

Autorska prava - ne kradi da ti ne bi prisjelo!

Copyright ©Moderna kuhinja-na moj način (Igor Hranić).

 Svi tekstovi i fotografije objavljeni na ovoj stranici su vlasništvo autora. Zabranjeno je bez suglasnosti autora preuzimati tekstove i fotografije. 
Za sve tekstove i fotografije koje biste voljeli preuzeti, molim Vas da me kontaktirate na: modernakuhinjanamojnacin@gmail.com
Creative Commons licenca

Oni koji me redovite prate ;)